måndag 19 april 2010

Usch och fy


Det som vi har varit med om idag önskar jag att ingen av er behöver gå igenom. Vi kom till RMC vid 7, checkade in i receptionen. Mattias lämnade sitt prov och sen fick vi ett litet bås där vi kunde hänga våra grejer och vila. Vid 10 (efter 2½ timmes nervös väntan...) fick vi komma in till salen där de skulle plocka ut äggen, det var som en operationssal. De tittade på äggstockarna via vaginalt ultraljud och sen stack de in nålen upp genom slidan mot äggstockarna och plockade ut äggblåsorna var och en för sig. Detta var den värsta smärta jag någonsin känt och jag kan lova att det var inte långt ifrån att jag gick därifrån eller sparkade undan doktorn, och då har jag ändå en ganska hög smärttröskel. Försökte härda ut och andas men ju mer ont jag fick och ju mer tårarna rann på mig desto mer blek blev Mattias. Sjuksköterskan som var med såg att han inte mådde väl och tog med honom ut och han fick lägga sig på en brits en stund.
De tömde vänster äggstock först där jag har cystan och sa att de inte hade hittat några ägg där. "Skit också" tänkte jag, det finns säkert inga alls, nu är det kört....Sen såg de plötsligt ett ägg. "Ett ägg" tänkte jag, då finns det ändå en chans!!!! Sen tömde de höger äggstock och jag fick inte veta vad som fanns där direkt utan det var dags att gå tillbaka till förberedelserummet och vila igen. Jag hade fått ganska mycket morfin så det var väldigt skönt att få lägga sig på en säng istället för att ligga kvar i en gynstol. Sen kom Sjuksköterskan med ett papper där det stod att de tagit ut 7 ägg totalt. 7 ägg på 9 blåsor, vi blev så glada!! Vi fick vänta kvar ett par timmar efter ingreppet för observation men de timmarna gick fort, då hade man ju slappnat av och vi visste att 7 fina ägg var uttagna :) Nu i eftermiddag har de fört ihop ägg och spermier och de får leka tillsammans och befrukta sig fint. Imorgon förmiddag ser de resultatet. Gissa om vi hade velat sitta på labbet och titta ;-) Om telefonen håller sig tyst imorgon betyder det att det finns ett embryo till oss att plantera in i min livmoder på onsdag eftermiddag. Imorgon blir en lång dag så jag har laddat upp med film och mys för mig och tjejerna! Vi är så glada att den förhoppningsvis värsta dagen i den här processen är över. Nu ska jag vila min ömmande mage tillsammans med Mattias i soffan, det är det enda som står på schemat för kvällen!! :)

Så här ser det ut i soffan för tillfället :)


Leia o Lady njuter av att vara hemma igen,
men jag tror att de trivdes bra hos Mattias
föräldrar inatt också, där fick de sova i sängen...

8 kommentarer:

Ea sa...

Du ska veta att jag rös mig igenom hela ditt inlägg idag. Jag finner inga ord mer än; hoppas, hoppas, hoppas!

JoHanna sa...

En jobbarkompis är gravid genom IVF och hon berättade att just äggplockningen var det mest bisarra hon varit med om i sitt liv. Hoppas på ett fint embryo som ska trivas i dig nu!
KRAM!

Theos sa...

Måste hålla med föregående talare, jag visste inte vart jag skulle ta vägen där i början av inlägget, men jag fick en så underbar känsla i slutet alla mina böner och tankar är riktade mot er. Jag hoppas så att det ska gå bra.... KRAM

Anonym sa...

Ååå hoppas så att det går vägen nu allting för er:-)!!
Lät ju inte speciellt skönt det du fick gå igenom,fick tillbaks mina känslor när jag födde barn;-).
Kram

Frida sa...

Det var jag innan ;)

Fr sa...

Åh usch stackare! men nu är det gjort!! Nu håller vi tummar och tår för att det går bra!!! Vila och ta igen er båda två innan det är dags för att sätta in ägget.
KRAMAR OM!!

Linnéa sa...

Åh, usch vilken inte trevlig upplevelse!! Hua! Nu hoppas vi att det är fina ägg i alla sju som kan bli fin-fina embryon allihop, om ni skulle önska det! :)

Håller alla tummar för tysta telefoner och för insättning på onsdag! Ni finns i våra tankar!

maria sa...

Tack alla goa för så himla fina kommentarer, blir alldeles tårögd och rörd!! Skriver mer ikväll om telefonen varit tyst eller inte :)