torsdag 1 april 2010

Att odla ägg vid påsk





Ja, jag kan tänka mig att äggodlarna har bråda dagar nu runt påsk för att få ut mycket ägg till butikerna. Själv tar jag det lite lugnare med min äggodling, mina ska gro i lagom takt under ca 2 veckor och imorgon kväll ska vi börja låta dem växa. Tänk att hittills har allting fungerat utmärkt och äggstockarna har skött sig perfekt, de som de senaste åren inte varit samarbetsvilliga alls... Hoppas nu bara att äggblåsorna vill växa i lagom takt och att de blir lagom många så det blir fina ägg att befrukta i Linköping om ett tag!
Idag gick jag och tjejerna upp tidigt, sambon min kom på igår vid 21-tiden att det visst var hans tur att bjuda på fika på jobbet idag, hoppsan.... Han vet ju att jag inte kan säga nej när han tittar på mig med sina fina bruna ögon så jag gjorde rulltårtebakelser till alla på hans jobb idag på morgonen. Efter baket var vi ute i skogen en sväng och sen har vi påskpysslat lite här hemma. Nu sover tjejerna i soffan och tur är väl det för ikväll blir det bus minsann, Mattias kusin Reima och hans familj kommer hit och barnen i familjen tycker väldigt mycket om Leia o Lady :) Imorgon åker vi till Bilmässan i Jönköping på dagen och på kvällen ska vi till mina föräldrar. På påskafton kommer det lite goa vänner hit, ska bli jättemysigt! Tur jag har i år som är ledig över nästan hela påsken, det har nog aldrig hänt! Hoppas på fint väder och många trevliga stunder de kommande dagarna :) GLAD PÅSK!!

Tjejerna är ute och springer på åkern
jämte trädgården, tänk vad de njuter av att
det äntligen är vår!! :)

4 kommentarer:

Frida sa...

Va mysigt de var hemma hos er nu ;) hoppas ni får en toppen påsk och så ses vi på måndag ;)
va skönt att det snart ska "äggas" för er med. Härligt det låter toppen tycker jag! KRAM KRAM

Anki J. sa...

Önskar er en riktigt GLAD PÅSK! Så fint du har påskprytt hemmet

Kram

Linnéa sa...

Du är alldeles för snäll emot Mattias! Han kunde gott fixat sina kakor själv!! ;)
Men ska väl inte sticka under stolen med att jag antagligen gjort exakt det samma!! :D

En riktigt glad påsk önskar vi er!

Frida sa...

Min mobil är tvärdöd... har ingen laddare hemma... glömt den på jobbet :(så har du smsat eller så har jag inte sett det... men jag kommer gärna idag på en promenad! när ska vi säga? har försökt hitta ditt mobil nr på nätet men hittar inte.
Ska jag komma efter 15 tiden sen? maila över ditt nr så kan jag ringa sen ska upp och städa fabriken nu så är hemma runt 13.30 igen.
KRAMIS