fredag 22 oktober 2010

Det känns alltid tidigt...


....när första snön kommer men i år ät det väl ändå väldigt tidigt? Men vackert är det och jag tar mer än gärna en likadan vinter i år som det var förra året.
Idag kom min första tupperwareleverans och det var jätteroligt att packa upp allting och göra iordning till värdinnorna :) Nu på söndag lägger jag in nästa beställning, sen blir det lite uppehåll eftersom vi snart ska till Linköping osv.. På tal om Linköping, jag känner att det börjar bli trångt i mina äggstockar, det värker runt dem och även bakåt i ryggen. Jag pratar med mina små ägg ibland och säger att de ska utveckla sig fint och sedan befrukta sig bra!
Idag på förmiddagen bakade jag en kaka som jag och Mattias ska bjuda på nästa vecka på våra respektive arbetsplatser. Rättvisemärkt har en utmaning där man ska anordna ett rättvist fika, man kan anordna ett hemma, på sin arbetsplats med mera! Gå med i utmaningen du också!! Recept på rättvisa kärleksmums finns nedanför bilden på dem, helt underbart goda blev de! (Ja, jag smakade faktiskt en halv fast jag inte äter sånt i vanliga fall)
Nu ska jag och de små håriga gå och vila en stund, jobbarhelgen väntar men jag har så goa jobbarkompisar så det gör ingenting :)

Rättvisa kärleksmums i långpanna (ca 40 st)
5 ägg (ekologiska)
4 dl strösocker (ekologiskt)
4,5 dl vetemjöl (ekologiskt)
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 msk kakao (ekologiskt och rättvisemärkt)
2 dl vatten
300 gram smör (ekologiskt)
200 gram mörk choklad (Rättvisemärkt t.ex Anthon Berg rättvisemärkt eller Eguale rättvisemärkt)

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, salt och bakpulver, blanda det i äggsmeten. Smält smöret, låt det svalna lite innan det tillsätts. Tillsätt kakao, vatten. Häll upp smeten i en långpanna. Hacka chokladen och strö den över. Låt grädda i ugnen i 225 grader i 12-15 minuter. Jag hade inne den prick 12 minuter i varmluftsugn på 200 grader.
Chokladglasyr
2 dl vispgrädde
1 msk espressokaffepulver
200 gram hackad mörk choklad (rättvisemärkt)
2 dl kokosflingor

Koka upp grädden, tag grytan från värmen. Lägg i kaffepulver och chokladen, rör tills chokladen smält. Häll glasyren över den svlnade kakan. Strö över kokosflingor.
MUMS!!!

1 kommentar:

Anki J. sa...

Mums de är säkert lika goda som de ser ut....
Ha en forts skön helg!
Kram