lördag 6 november 2010

Ni kan släppa era tummar nu...


Idag försvann hoppet från oss, besvikelsen kom till oss i en röd form i slutet av dopkalaset. Precis innan paketöppningen. Det var vansinnigt svårt att hålla tårarna borta. Jag sa ingenting till Mattias direkt utan väntade tills vi satt oss i bilen och skulle åka mot Linköping (med mellanlandning hemma för att byta om) för nästa fest. Då kom tårarna, jag behövde inte säga vad det var till Mattias, han förstod direkt. Jag tror att vi genomgick miljoner känslor på vägen hem från dopkalaset. Väl hemma stod vi i hallen och bara kramades. Det finns inga ord för hur det känns, det känns bara så otroligt tomt, tomt i livmodern men framförallt tomt i hjärtat. Den här gången såg ju allting så bra ut och vi hade ju börjat hoppas att det kunde gå vägen.

Livet är verkligen inte rättvist, inte någonstans ibland. Det här är ett grymt lotteri, det kunde lika gärna varit vi som fått högsta vinsten den här gången. Det finns så många andra som fått det efter att ha kämpat så och vi är så glada för deras skull. Sen finns det dem som får kämpa så många gånger fler innan de har turen.

Att åka till Linköping ikväll var ändå bra tror jag, livet måste gå vidare och det var roligt att kunna vara med på middagen och se Markus ta emot sitt pris i Radical. Det kändes ändå okej under kvällen men vid 22-tiden hann känslorna ikapp oss och vi bestämde oss för att gå tillbaka till hotellrummet och ta det lugnt.

Så vad är nu planen? Jo, vi ska ta det lugnt några månader har vi bestämt, åtminstone till efter nyår. Fortsätta med lchf och kanske även akupunktur, jag tror att båda är bra för mina hormoner. Efter nyår gör vi ett nytt provrörsförsök i Linköping, om det inte lyckas den gången heller så är nog planen att söka sig till en privat klinik som kan lite mer om pco-s och som är lite mer flexibla i sin behandlingsmetod, som kan ändra den efter våra förutsättningar för att chansen ska bli maximal. Av de som genomgår provrörsbefruktning blir ca 80% gravida efter 3 försök så 3 försök har vi redan bestämt oss för att vi ska ge det. Sen får vi se om vi fortsätter med det eller om planen blir en annan. Jag har inte funderat så mycket på adoption tidgare, kanske mest för att vi bara gjort ett riktigt provrörsförsök och inte är i de tankebanorna än men idag när vi satt i bilen var det som en varm känsla kom över mig när jag tänkte på adoption. Ja, kanske det kanske... Det är en lång väg att gå, kostar väldigt mycket pengar och tar nog grymt på krafterna men det känns skönt att man ändå känner det som en möjlighet. Det är något lika stort att vara med om, det är jag säker på. Så hur vi blir föräldrar det får framtiden utvisa.

Vi vill ge ett stort hjärta till alla er som följer oss, stöttar oss, kramar oss, peppar oss. Vad skulle vi göra utan er? Vi hade inte orkar, det är säkert. Ni betyder så mycket! ♥♥♥

16 kommentarer:

Anki J. sa...

Åh, tårarna rinner när jag läser vad du har skrivet. Är så ledsen för er skull,o var så glad att ni endå hade kommit en bit på vägen...
Skickar stora kramen till er båda och önskar er så mycket bättre tur eller lycka nästa gång
Kram

Michaela sa...

Åh nej va tråkigt :( Så skulle det ju inte bli!!

Håller tummarna för bättre lycka nästa gång....

Kram på er!

Madelene sa...

Är så ledsen för er skull Maria. Tänker på dig. Kram Madde (gamla ssk-klassen)

Lotta H sa...

Vet inte vad jag ska skriva.. Tänker på er och lider med er.. :-( Kram

Anonym sa...

Livet är så orättvist. Jag verkligen beundrar eran styrka!!
Önskar jag hade hälften.

Önskar er ett stort lycka till på vägen.
Snart, mycket snart kommer dt bli eran tur=)

Längtan sa...

Vad tråkigt att läsa. Många kramar till er!

Lilla jag! sa...

Tänker på er! Tror det är bra att vila lite emellan och tänka på varandra. Vårat andra försök kom direkt efter första å då var jag inte mentalt redo så mellan andra å tredje väntade vi också några månader, det kändes rätt för oss. Jag tror att 2011 kommer att bli erat år och det är inte långt dit :)
Massor med kramar!

Elin sa...

Maria, jag har tårar på kinderna, jag har verkligen tänkt på er så mycket nu och hoppats att det skulle gå vägen! Men snart kommer er tur, det vet jag! Stor kram till dig.

akna sa...

Vad tråkigt att läsa..
Kram, tänker på er, vet hur det känns:(


En annan linköpings-IVF:are

Joanna sa...

Vansinnigt ledsen för er skull...önskar jag kunde säga något som gjorde allt bra igen.

Det kommer att gå till slut! På ett eller annat sätt!!! Och jag håller tummarna hela vägen!

STOR OCH VARM KRAM till er båda

Johanna sa...

Jag blir så ledsen för er skull! Uttrycket att "det sista som lämnar människan är hoppet" stämmer nog rätt bra, man kan inte sluta hoppas även om det stundtals känns tungt! KRAM

Julia sa...

Mamma läste upp detta för mig igårkväll/natt. Så hemskt. Verkligen. De var som om tårarna stod stilla på en själv.
Vi finns ♥
Kram Julia

akna sa...

tack för din hälsning! Ja, vi kämpar vidare:) Hoppet är det sista som dör, som sagt.

Det jobbiga är ju denna eviga väntan...!

kramar

Maria sa...

Tänker på er!
Livet är så orättvist. På ng sätt verkar ni ändå så starka och ser framåt. Hoppas så att det lyckas nästa gång, ge inte upp.
Styrkekramar i massor.

Malin's Hus sa...

<3 <3 <3 <3

Jenny sa...

nej men usch o fy! detta tråkiga besked har jag helt missat..


Stor varm kram till er! Det kan vara klokt med att ta det lugnt ett par månader om det är så man känner. Någonstans måste vi kämpare få energi till att kämpa och det är svårt att hitta mitt i allt!

Stora varma kramar till er båda!!!