söndag 16 december 2012

1 månad

Redan 1 månad "gamla" fast de egentligen inte är fullgångna än...samtidigt så självklara i våra liv. Det går väldigt mycket framåt för tillfället. Jag skrev ju igår att Ludvig skulle vara ur cpapen efter ork. Han orkar helt utan sedan igår morse och idag tog de ut apparaten från rummet :-)
Idag sa de också att vi ska börja förbereda oss mentalt på att barnen snart får flytta in till vårt rum. Kan man få en bättre julklapp?!? Spela roll att vi inte är hemma över jul, att vi får ha våra barn hos oss är över förväntan och helt underbart!
Idag har mina föräldrar och min farmor hälsat på oss. Vi var en stund hos barnen först och sen var vi och åt lunch tillsammans. Tack för besöket!
1 månad som sagt och tiden har gått både långsamt och snabbt. Långsamt första veckorna och speciellt när Ludvig fick sin andra infektion. Snabbt sista veckan när cpaperna försvunnit och våra godingar snart får flytta in hos oss! Även om det gått bra för grabbarna de här veckorna och de utvecklats normalt för sin ålder så har det stundvis varit tufft. Speciellt i början när andra barn på salen var ur sina kuvöser och kopplades ur sin övervakning efter ett par dygn. Sen kom nya barn och efter ett par dygn hade även de blivit av med övervakning och flyttat in till sina föräldrar. Så här passerade ett tiotal barn första veckan och vi var kvar och visste inte hur många veckor vi hade framför oss. Sen fick vi flytta in på ett annat rum där andra barn som var födda ungefär lika tidigt låg. Skönt med lite lugn och ro! En annan sak som varit jobbigt är att inte vara där för barnen hela tiden. Vi sitter ju hos dem många timmar per dag och tröstar när vi är där och de är ledsna, när det är provtagning osv. Men de är ju ledsna på natten ibland också och känslan av att vi inte alltid är där för dem när de har det jobbigt är tuff. Speciellt senaste veckan har denna känslan varit mer påtaglig då det märks att de känner igen våra röster... Men snart snart har vi möjlighet att trösta dem vid alla tidpunkter :-)



En "vägg" har lagts i bädden för att de inte ska störa varandra för mycket...



Jag och Love



Mattias och Ludvig



Hela familjen


Love badar...
Dagens vikter: Love 2485 och Ludvig 2300.

9 kommentarer:

Sara sa...

Dom är verkligen sååå fina Maria! Vilka mirakel och heja heja utvecklingen - ett steg i taget!

Kramar

Anonym sa...

Hej Maria så kul att allt går framåt för er! Vill bara säga att jag känner igen känslan... Att inte få vara med sitt barn dygnet runt är tufft, tanken är ju att man ska vara det... Känslan av att det är ju jag som mamma/pappa som ska mata, byta blöjor och finnas där när det är något... Jag tyckte det var jätte jobbigt att inte få ha sitt barn hos sig... Men dagen kommer när ni får det och det jag kan säga och som jag gjorde mer med mitt andra barn (som också hamnade på neo) var att lyssna mer på mig själv... Var det mitt inatten och jg var vaken så gick jag dit iaf om jag kände saknaden och struntade i om personalen tyxkte jag skulle passa på att sova istället haha... Det är en tuff period men samtidigt så underbar, fokusera på den små och njut av dem <3 /Linda från ssk-utb

Mitt liv som fru L sa...

Underbara bilder på en fin familj! <3
Härligt att det går framåt! Jag hoppas att ni får ha grabbarna hos er till jul...vilken julklapp!

Många kramar!
C <3<3<3

Luiza sa...

Ja, bilderna är underbara och man ser verkligen hur ni strålar av lycka.
Hoppas allt går bra och att ni kan få ha killarna hos er till jul...

Massa kramar.

Elin sa...

Åh vad fina ni fyra är! Kärlek till er fina vän! KRAM

Anonym sa...

Va underbart och få se er allihopa ni e så fina sitter bara och ler med tårar i ögonen vilken lycka...
Ha det så underbart
Stora kramar från Nissafors

Katja sa...

Hej hej. Vilken underbar läsning! Skönt att det går så bra. Vi tänker mycket på er här hemma. Har träffat en riktigt stolt farmor några gånger och hon visar gärna bilder på dem små underverken. Bilderna du har lagt ut är så himla fina! Vilka underbart fina pojkar ni har fått! Var så härligt med bilderna på er och barnen! Längtar tills vi kan träffas <3 God jul önskar vi er alla. Många kramar <3

kommandoran sa...

Heja grabbarna! Vet hur det känns att få in sitt barn på rummet, det är magiskt(o lite läskigt) hoppas verkligen ni får det i julklapp, det är så helt annat at få "sköta sej själva" på rummet, myspys!
Stor kram

evl sa...

Det är så underbart! att äntligen få läsa om era fina barn och se er lyckliga med dem i famnen. Är så tacksam för att så många bloggvänner äntligen är föräldrar. Lycka!
Kramar!