onsdag 8 augusti 2012

Bakdag






Idag hade jag visst en massa energi så det blev en bakdag med både snickerskakor och morotsbröd som resultat. Kakorna blev lite väl goda, jag har nu lagt dem i frysboxen i källaren för att de inte ska finnas så nära till hands.... :) Morotsbrödet har jag inte testat att baka innan, receptet är från Tasteline. Det blev väldigt saftigt tack vare bland annat rivna morötter och yoghurt som ingredienser.
Morotsbröd 6 kakor:
50 gram jäst
0,5 l yoghurt
0,5 tsk salt
2 st morot/morötter
5 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl
Yoghurt
Pumpafrön

1. Smula jästen i en bunke, häll i kylskåpskall yoghurt (spara ca 0.5dl till penslingen av bröden!) och salt. Rör runt tills jästen löser sig. Skala och riv morötterna fint. Blanda ner dem och mjölet i degen och arbeta till en smidig deg. Jäs i 60 min under bakduk.

2. Sätt på ugnen på 225 grader. Ta upp degen och dela den i sex bitar. Forma till runda brödkakor och lägg dem två och två på plåtar. Skåra ett kryss i mitten av kakorna, pensla med yoghurt och lägg på pumpafrön. Jäs i 30 minuter under bakduk. Grädda i ugnen på 225 grader i 15 minuter.
Recept Alice Brax

1 kommentar:

Mitt liv som fru L sa...

Vad duktig du är! Låter jättegott, du gör nog rätt i att lägga snickerskakorna i frysen i källaren! ;)

Kram C