lördag 21 juli 2012

Idag har jag hört ditt lilla hjärta slå...

Ja, det är faktiskt sant! Tänk så fina uppfinningar det finns nuförtiden. Vi beställde en sk. Angelsounds på nätet för ett par veckor sedan och den är helt klart värd varenda krona! Vi lyssnar på bebisarnas hjärtljud ungefär en gång/vecka och det är så underbart. Det är inte alla gånger vi hittar båda, dels så är det ju svårare att höra så här i början av graviditeten än senare och sen kan ju den ena tvillingen gömma sig bakom den andra...
Det är lite svårt att tänka sig hur förändrat livet kommer vara om ett halvår eller snart bara 5 månader. Här i vårt landsting sätter de igång tvillingfödslar/snittar 38+0 alltså 2 veckor innan beräknat förlossningsdatum vilket betyder 9 januari för oss. Om det blir vanlig förlossning eller snitt bestäms av hur den första tvillingen ligger. Om den ligger med huvudet neråt försöker man med vanlig förlossning. Ligger den med rumpan neråt blir det snitt. Det är lika vanligt vilket som. Jag vill ju helst föda vanligt som det känns nu men huvudsaken är att bebisarna mår bra och att det inte tas några onödiga risker!
En låttext nedan, "Skymtar för en stund" med Uno Sveningsson tyckte jag passar bra till hjärtljuden idag.


Idag har jag hör ditt lilla hjärta slå.
Som en liten sol skiner du för mig.
Jag känner att jag lever och finns,
en del av mig finns ju där hos dig.

Och jag skymtar för en stund,
ett litet leende hos dig.
Jag skymtar för en stund,
att jag står med dig i mina armar.
Du är min längtan.

Du färgar mig med det under av ljus
som du sprider här hos oss.
Säg var har du varit förrut?
Jag vet inte vad du kommer tycka nu,
om den värld du ska födas till.
Men du, jag vet att du är meningen.

Och jag skymtar för en stund,
ett litet leende hos dig.
Jag skymtar för en stund,
att jag står med dig i mina armar.
Du är min längtan.
Du är min längtan.

Du kommer snart att förstå
vilken märklig värld vi lever i,
att glädje och sorg går hand i hand,
och att vi en dag ska skiljas åt.
Du är så välkommen hit,
hem till vårt palats.
Till denna värld som är vår,
som jag ska försöka få dig att älska
så mycket som det går.

Och jag skymtar för en stund,
ett litet leende hos dig.
Jag skymtar för en stund,
att jag står med dig i mina armar.

Dagen, den kommer snart,
och jag längtar så efter dig nu!
Livet har sin gång,
i många, många år här till.
Du är min längtan.
Du är min längtan.

Idag har jag hör ditt lilla hjärta slå.
Som en liten sol skiner du för mig.

6 kommentarer:

Anna K sa...

Denna låt skrev Uno när han hade varit på ultraljud och hörts sitt barns hjärtslag. Den är så fin. Hoppas att ni njuter nu när ni har semester.

Anna K

Malin's Hus sa...

så fin låttext. vad underbart o få höra do små hjärtljuden....

All Lycka till Er!

Kram Malin

Anonym sa...

Har hört och läst att barnmorskor avråder från att använda dessa. Hur är det med det egentligen. Jag har en kompis som är gravid i vecka 19 och fyller 30 år tänkte köpa en sån efter jag läste detta inlägget. Googlade och då stod det att man inte kan utesluta att det är farligt. Så jag vet inte om jag har lust att lägga 400:- om man inte bör använda en sån. Vet du mer om detta kanske? Tacksam för svar :)

Sara sa...

Fantastiskt! Tårarna rinner här bara av att läsa dina inlägg. Ni kommer få uppleva något så otroligt fantastiskt.(såklart är det lika häftigt med ett gissar jag, men tvillingar är ändå så magiskt!)

Ni är så jädrans värda detta och det är verkligen dubbel glädje!

Kramar

maria sa...

Hej! Ja, det tvistas ju om det där huruvida det är farligt eller inte. En del säger att det kan påverka barnen, andra inte. Svårt att veta vilket man ska lyssna på. Huvudsaken tror jag är att man inte lyssnar för ofta. Vi lyssnar nu en gång/vecka men från det att sparkarna kommer så tror jag inte att det blir så ofta, då har man ju fått andra livstecken. Jag tycker att Angelsounds är en jättefin present men mest nytta av den tror jag att man har från v 12 fram till man känner sparkar. Med vänlig hälsning, Maria

Anonym sa...

Tack för svaret! Blir nog en sådan till min väninna då med råd att inte lyssna för mkt. Jag tror inte det skulle få säljas sådana om det vore farligt :)