fredag 21 januari 2011

Mandelbröd


De här bröden provsmakade jag hos mina föräldrar i början av december och pappa mailade receptet till mig då. Sen har det tagits tills nu innan jag fått tummen ur och bakat det men bättre sent än aldrig och jättegott blev det!

Mandel-LCHF-bröd, 20 st

Ugn 200grader


6 ägg delade i vitor och gulor var för sig

1 tsk salt

1 msk Fiberhusk

200 gram naturell Philadelphia eller motsvarande

1 tsk bakpulver

6 msk krossade linfrön

1 rågad mastked malda brödkryddor

3 dl mandelmjöl



Värm upp ugnen. Vispa äggulorna löst tillsammans med Fiberhusk och låt svälla under tiden äggvitorna vispas riktigt hårda och torra (ca fem min) i en annan bunke. Vispa gulorna och fiberhusk tillsammans med osten tills smeten blivit ljust gul och fluffig. Tillsätt salt, brödkryddor och linfrön och vispa helt slätt. Vänd försiktigt ihop de båda rörorna tillsammans med mandelmjöl och bakpulver, men vispa inte, använd istället slickepott och vänd med stora rörelser. Klicka på bakplåtspapper ut 20st bröd som får gräddas i ca 15minuter eller tills de uppnått gyllenbrun färg. Lossa från bakplåtspappret medan bröden ännu är heta. Om det blir några bröd kvar så går de fint att frysa. Förvara dem annars i tätslutande påse i kylen. 

*********************************
Idag fick jag hem 4 lådor med Tupperwareprylar och det har tagit en stund att sortera dem till olika värdinnor och deras gäster men det är alltid roligt :)
Idag fick jag sån energi på eftermiddagen och blev lite revanschsugen, tänkte att denna gången ska det tusan funka med IVF, eller hur? :-)
Ha en underbar helg alla, här blir det fredagsmys med Let´s dance och god mat ikväll men först ska vi gjuta färdigt plattan till tvättmaskinen, äntligen!

2 kommentarer:

Luiza sa...

Hej vännen!!!!
Bröden ser SUPERGODA ut!!
Ska nog försöka mig på det =)!
Hoppas du har det bra med alla hormoner...så bra det går iaf ;).

Ha en fin fredag.
Kramen

Frida S sa...

Hej Maria. Jag tänker ofta på dig och din Mattias och håller tummarna för er. Träffade en gammal kompis som länge försökt bli gravid i veckan, hon har efter mycket lång väntan lyckats efter IVF och väntar på sin bebis i maj. Nog sjutton skall detta också bli verkligt för er under året! Ha det nu så gott och lycka till med allt vad denna resa innebär. Trevligt att träffa dig häromveckan förresten ;-) Kramar