torsdag 20 januari 2011

Frökex


Har provat lite nya LCHF-recept i veckan och här kommer det första, på frökex. De blev jättegoda och är perfekta med t.ex en bit ost på. Nästa gång ska jag prova att rosta sesamfröna innan jag rör ihop dem med det andra så tror jag att smaken blir ännu bättre :)

FRÖKEX
2 plåtar kex, ca 40 st

3 dl bruna linfrön
2 dl gula linfrön
1 dl vita sesamfrön
2 dl pumpakärnor
1 tsk havssalt
1 tsk lantbuljong
8 dl vatten

Lägg alla frön i en bunke och häll på vattnet. Salta och lägg ner buljongen. Blanda runt. Låt stå i 4 timmar, tills det blir en guckig smet(linfröna blir geggiga).

Bred ut smeten tunt på bakplåtspapper och torka kexen i ugnen på 70 grader i ca 8 timmar. Släpp ut fukten några gånger ur ugnen- Kexen ska bli snustorra.
Imorgon kommer fler recept, mandelbröd :)
Spraydag 9 idag för övrigt och jag mår fortfarande ok. På tisdag är det dags för ultraljud och sen kommer nog tiden gå ganska snabbt till äggplockningen hoppas vi!
Tack för alla fina kommentarer, sms och telefonsamtal senaste dagarna, ni betyder mer än vad ni tror för oss. Hoppas ni fortsätter att följa oss och hålla tummarna, det kommer nog behövas!
Nu ska jag skriva ut lite tupperwarerecept, får hem grejer från 3 partyn imorgon och då gäller det att vara redo. Jag måste ändå invänta sista nässprayen för dagen som är om en timme så då kan man lika gärna göra något vettigt av tiden....
Många kramar till er ♥

2 kommentarer:

Michaela - I Väntan På Lillfisen sa...

Kommer hålla en tumme eller två till den dagen ni får er bebis och även efter det!

Ni är så värda det efter att ha kämpat så som ni gjort

Längtan sa...

Det där receptet lät spännande. Ska nog försöka mig på det nångång.

Trevlig helg!