torsdag 22 oktober 2009

Havrebröd


Sedan jag började baka detta bröd i slutet av sommaren har jag fått väldigt svårt för att köpa bröd i affären. Detta är ett underbart gott bröd som håller sig färskt ett par dagar framme i påse. Kan ju inte göra annat än att dela med mig av detta underbara recept!
Smula ner ½ paket jäst i en bunke. Blanda med ½ dl vatten.
Värm 4½ dl vatten till ca 37 grader. Blanda det varma vattnet
med degspadet. Tillsätt 2 tsk salt, 2msk olivolja, 3 dl havregryn
och 1 dl krossat linfrö. Rör om och låt svälla 15 minuter.
Tillsätt 8-9 dl vetemjöl. Arbeta degen 5 minuter i maskin
(jag använder degkrokar och det går utmärkt) eller 10
minuter för hand. Strö över lite vetemjöl.
Låt jäsa övertäckt en timme.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig med
mjölet. Dela degen i två bitar och forma dem till två bröd.
Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och låt jäsa 30 minuter.
När bröden jäst färdigt: skåra dem med en vass kniv. Grädda
i nedre delen av ugnen i 200 grader i 25-30 minuter. Låt
bröden kallna på galler utan duk. Det färdiga resultatet ser
du på bild längst upp i detta inlägg :)
Vi latade oss som vanligt när Matte jobbade :)

2 kommentarer:

Elin sa...

Å så gott det där såg ut, det ska jag testa! Tack för tipset vännen... och du krya på dig! KRAM

Linnéa sa...

Åh! Jag som precis är på jakt efter bra brödrecept! Tack!