onsdag 12 oktober 2011

Många val att fundera på



Hej! Det var längesen, sedan jag skrev om vår barnlängtan känns det som i alla fall. Om ett par veckor är det tänkt att jag ska börja med sprutor för att få fram fina ägg till nästa försök i Göteborg. Inför starten så tänker man ju såklart lite extra på hur man kan maximera sina chanser för att ha tur just denna gången. Jag har ju tidigare gått på akupunktur, detta vid första, andra och tredje insättningen. Vid fjärde insättningen gjorde jag det inte. Det har inte blivit någon bebis någon gång.

När vi gick i Linköping var det gjort ICSI (mikroinjektion, amn lägger in en spermie i ägget) på båda omgångarna av embryo vi fick tillbaka, detta pga att det inte blev någon befruktning vid första försöket däruppe pga att mina ägg var omogna. I Göteborg i våras gjorde de vanlig IVF på hälften av äggen och ICSI på hälften, vi fick sammanlagt 8 befruktade som till slut blev 4 blastocyster. Vi fick tillbaka en blastocyst i våras som var befruktad med vanlig IVF, den fäste vid lite litegrann men slutade i väldigt tidigt missfall. Nu i höst fick vi tillbaka en annan blastocyst, jag tror att den var ICSI-befruktad, resultatet blev minus. Sammanfattningsvis verkar det inte vara någon större skillnad på våra chanser vid vanlig befruktning eller ICSI. Frågan är nu om man bara ska göra vanlig IVF på alla ägg och se vad resultatet blir då.


Det är många funderingar och många val inför detta. När vi väl är på kliniken så får vi se om det dyker upp fler valmöjligheter som att göra AHA (förtunning av äggskal, kan hjälpa det befruktade ägget att fästa lättare) eller inte, sätta in två eller inte (om vi nu får det, knappast troligt men frågan är ju fri). Vi vill ju ha så goda chanser som möjligt inför detta och det är klart att man funderar på om det hade blivit ett annat resultat för oss om vi gjort annorlunda de andra gångerna. Man får inte fundera för mycket utan helt enkelt bara hoppas att nästa gång är vår gång. Det kan ju räcka med nästan 4 års väntan, eller hur?

Många kramar till er alla goa bloggläsare, nu ska jag ut i höstsolen en sväng!

3 kommentarer:

Frida sa...

Det borde väl gå att gå sätta in fler än 1 ägg. Chanserna ökar ju och har man försökt o längtat efter barn i 4 år borde det väl vara ok att få det. Då ökar chanserna lite mer också känns det som.

Håller verkligen tummarna att det ska gå vägen denna gång.

Ha en fin onsdag kväll.
Kram

maria sa...

Frida: Ja, man tycker ju att man kunde få välja det nu men kliniken bestämmer vilket det blir. Att sätta in 2 st jämfört med 1 ger tyvärr "bara" 5-7% större chans till graviditet. Sen är det ju större risker med en tvillinggraviditet också. Klinikerna har ju socialstyrelsens bestämmelser att gå efter, så länge allt ser bra ut vilket det gjort hittills och vi fortfarande är under 35 så är nog tyvärr chanserna små att få sätta in 2. Möjligen senare om det blir så att vi måste göra ganska många försök till :(
Tack för tummar! :)
Kram

Mitt liv som fru L sa...

Måste vara sjuukt svårt att veta hur man ska göra och vilken metod som kan tänkas vara bäst...men jag håller tummar och skickar en massa mod och styrka till dig och Mattias! Jag och M går också i funderar tankar om insemination...men det är mycket som ska klaffa för att det ska ske.
Kram min vän! <3