måndag 31 oktober 2011

Checklistan



Många bloggar gör upp en checklista under sina IVF-behandlingar. De första stegen brukar handla om spraystart, sprutstart, äggplock, återförande av embryon och ruvande. De senare stegen blir då ett positivt graviditetstest, tidigt ultraljud där man ser ett hjärta slå, inskrivning hos barnmorska och så vidare.... fram till beräknad födsel och en levande bebis i famnen.

Det är nu ett år sedan vi ruvade första gången. Då var man så hoppfull, gången innan vi plockat ägg blev det ju ingen befruktning och återföring pga omogna ägg. Vid första ruvningen kom mensen bara drygt en vecka efter återföringen, mitt under vår gudsons dop, precis innan paketöppningen, det kändes som om marken skakade och tårarna var en millimeter ifrån när de skulle öppna vårt paket men vi bet ihop och bröt ihop i bilen istället.

Vi har de senaste året ruvat 4 gånger och alltså kommit så långt i checklistan. Tänk om vi kunde få vandra vidare i listan och få vandra hela vägen denna gången och inte bara bli ståendes vid ruvningen och så få minus på testen. Tänk om det kunde få vara våran tur denna gången. Det finns ingenting vi önskar mera!

Jag var på "äggräkning" nu på morgonen. Jag har mer än 10 äggblåsor på gång i varje äggstock. Om alla sätter fart så blir det väldigt trångt! Därför sänktes dosen litegrann idag för att förmodligen ökas igen på torsdag då nästa kontroll är. Äggplock blir förmodligen i mitten av nästa vecka. Tack för alla tummar och att ni fortsätter peppa oss på vår resa, en stor kram till er!!

Nu ska jag baka bröd och göra storkok på köttfärssås. Jag jobbar 5 nätter denna veckan så det gäller att ha lite i frysen!!

7 kommentarer:

Johanna sa...

LYCKA TILL!!

Linnéa sa...

Ja, tänk om ni kunde få bocka av hela listan den här gången, äntligen... Hoppas att du mår väl trots alla ägg som tar plats! Och måtte det bara vara värt det den här gången!!
Stora stora kramen!

Helene sa...

önskar av hela mitt hjärta att det är er tur nu. Kramen.

Frida sa...

Jag hoppas verkligen det ska gå hela vägen denna gång! STOR KRAM!
Hoppas du får må något sådär iaf även att man proppar kroppen med hormoner. Humöret går upp o ner det vet jag men att man inte mår dåligt annars och får ont i magen.

Kram igen!

maria sa...

Tack tjejer :)

Ja, det börjar kännas i magen redan kan jag säga. Sist var det ju mellan 25-30 (!) äggblåsor de tömde samtidigt där det fanns 15 ägg. Jag vet ju hur ont det gjorde både innan, under och efter. Hoppas på lite färre ägg denna gången...

Kramar!

Petra sa...

Jag hoppas sååå att det är ER tur nu! Kram!

Anki J. sa...

Önskar er ett stort Lycka till och håller tummarna hårt!!
Värmande kramar