tisdag 10 augusti 2010

Sockersjuk?


Det tror jag att jag är, inte att jag har diabetes alltså, men är sockerberoende. Eller var eller hur man nu ska säga. Sista 2 veckorna har vi lagt om kosten till kolhydratfattig, både jag och sambon. Sedan oktober 2009 har jag med hjälp av mer motion och mindre mat lyckats gå ner 10 kg i vikt och blivit mycket piggare men sockerbehovet har ändå förföljt mig. Så har jag läst ganska mycket i sommar om sockerberoende i kombination med felet jag har på mina äggstockar och hormoner. Kom då ganska snabbt in på sidor som handlade om lågkolhydratkost, sk. LCHF. Läste om många som har samma problem som mig (PCO-S) och som fått tillbaka sin mens, blivit av med sitt sötsug och mått mycket bättre av den här kosten. Läste om människor med magproblem, nedstämdhet osv som också blivit hjälpta. Tänkte att det var nog för bra för att vara sant men tänkte att det är ju värt att prova...!
LCHF kallas ofta för hormonell bantning, genom att äta mer fett och i och med det få i sig rätt fettsyror så bränner man fett genom att hormonerna och hjärnan får det de behöver.
LCHF går i korta drag ut på att minska ner mängden kolhydrater till ett minimum och man äter mest kött, fisk, ägg, vissa grönsaker samt naturliga fetter som smör, grädde, rapsolja. Bröd, pasta, ris potatis, socker, godis, glass äter man inte. Jag funderade när jag började med det här för två veckor sedan hur jag skulle kunna vara utan allt detta men det går så himla bra! Mitt sötsug är som bortblåst eftersom måltiderna håller mig mätt ca 5 timmar mot i vanliga fall ca 3. Konstigt bara att inte känna av blodsockerdimpen framåt lunch längre. Men det är klart, äter man inte kolhydrater som ju är socker i olika former får man ju inte heller några blodsockersvängningar.... Andra positiva effekter jag märkt av hittills är att magen fungerar bättre (blir annars lätt hård), humöret är bättre och orken är mycket bättre än i vanliga fall! Dessutom kom mensen igår, exakt 28 dagar efter förra, håll tummarna att det fortsätter :)
Så till fettdebatten då... i alla tider har man ju sagt att det mättade fettet är farligt men debatten har nu svängt till att ny forskning visar att det naturliga fettet som finns i smör, grädde, mjölk, rapsolja och olivolja är det bästa för kroppen medan det konstgjorda som finns i bland annat margarin och lightprodukter och som kroppen inte kan bryta ner är det som orsakar högt kolesterol, vissa hjärtsjukdomar osv. Faktum är att man knappt hört talas om hjärtinfarkter förrän margarinet gjorde entré. Dessutom har vi ju blivit fetare och fetare och sjukare och sjukare ju mer socker som kommit in i våra livsmedel.
Sjuksköterska som jag är så kan jag ju bara inte låta bli att fundera över vilka råd som ges till patienter, detta har jag också läst mycket om och det verkar faktiskt som om råden håller på att svänga från att rekommendera en fettsnål kost till att rekommendera en kolhydratsnål kost. De som är motståndare till att äta naturliga fetter är t.ex becel som säljer fettsnålt smörgåsmargarin och läkemedelsföretagen som säljer mediciner till människor med högt kolesterolvärde och som tjänar massor med pengar såklart.
Kosten är sannerligen ett intressant ämne och den som lever får se vad framtiden kommer fram till och ger oss för råd om detta! Jag vill inte genom detta blogginlägg säga att den här kosten passar alla men förmodligen oss "sockerberoende" och som har svårt att hålla en bra vikt, som går upp i vikt lätt trots bra kost.
Om du vill läsa mer om LCHF och hälsovinsterna med detta rekommenderar jag:
* www.alltom lchf.se
* www.kostdoktorn.se
* www.lchf.se
Eller googla LCHF, kolesterol eller forskning kring fett så hittar du en massa bra info :) Må så gott!! Många kramar

Inga kommentarer: