torsdag 3 september 2009

Hemlagad müsli




Så skönt att vara ledig nu till söndag kväll, har varit ganska stressigt på jobbet den här veckan, många tunga patienter och mycket medicin ska de då också ha av mig. Men jag ser det som en utmaning även om det är stressande när man slits åt alla håll och är spindeln i nätet. Ikväll är vi bjudna till Mattias kusin Reima med familj på kvällsmat. De har grejat med sitt hus både utvändigt och invändigt, ska bli så roligt att se resultatet även om vi har tjuvkikat lite hos dem under sommaren! Gjorde müsli nu på eftermiddagen och tänkte ta med en burk till dem ikväll. Fick detta recept av en jobbarkompis och godare müsli har jag aldrig ätit. Riktigt "crunchig" och rostad. Dessutom är det inte mycket onyttigheter i, kanon! Imorgon blir det målning hela dagen, hade tänkt att vara färdig med garaget innan helgen men det har ju regnat och då vill inte färgen torka. På lördag ska vi så gräs och på kvällen kommer min familj hit. En helg med både roligt och nyttigt med andra ord!
Fibermüsli 12 portioner
2½ dl fiberberikade havregryn
2 dl rågflingor
2 dl vetegroddar
1 dl dinkelflingor
2 dl sötmandel, grovhackad
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön
½ dl sesamfrön
-------------------------
3 msk råsocker/rörsocker
3 msk rapsolja
1½ dl vatten
2 dl russin, gärna ekologiska
------------------------
Sätt ugnen på 175 grader
Blanda alla torra ingredienser utom sockret i en skål. Blanda socker, vatten och olja i en annan. Rör ihop blandningarna. Fördela allt i en långpanna och rosta i mitten av ugnen 40-45 minuter, rör om med jämna mellanrum ca varje kvart så hela blandningen blir rostad. Låt svalna. Blanda i russinen. Förvara i lufttät burk. Klart!
Och här ligger vi och väntar på att få en smakbit som vanligt...

3 kommentarer:

I Nadjas kök sa...

Tack snälla för din fina kommentar, den värmer och jag blir jätteglad.

Hemlagad müsli är så mycket bättre än köpt så bra gjort! Du har verkligen små söta raringar :D

Ha en fin helg,
Nadja

Sara sa...

Gud vilka godingar.

Jag ramlade in på din blogg på något vänster, och förstår att ni precis som vi ska påbörja ert första IVF-försök nu i höst.

Vi kör igång om en vecka, så lite skräckblandad förtjusning är det allt nu. :)

Ska läsa igenom din blogg när jag har bättre tid, men det ska bli spännande att följa er resa.

Lycka till!
Kram Sara

Jenny sa...

Tack för fin kommentar hos mig:o) Alltid lika roligt när nya läsare lämnar spår:o)

Önskar er stort lycka till med IVF. Fin blogg du har. Kommer absolut följa er resa mot efterlängtad bebis.

Kram Jenny