måndag 28 september 2009

Äpplemarknaden i Kivik




Jag har ju tänkt många år att jag skulle åkt på Äpplemarknaden i Kivik men det har helt enkelt inte blivit av, antingen har jag jobbat eller så har det varit något annat just den helgen. Men i år var jag ledig och när erbjudandet kom från personalklubben på sjukhuset om en resa till Kivik var det inte svårt att tacka nej precis. Vi åkte från Värnamo vid 7.30 på morgonen i lördags och var tillbaka 20.30 på kvällen. Nere i Kivik fick vi se den fina äppeltavlan, gå på marknad, äta en underbart god fiskbuffé och till sist besöka äpplets hus där vi handlade med oss den goda äppelmusten hem. Det är något visst med Österlen, det liksom "drar" i en att man måste åka dit ett par gånger per år. Förhoppningsvis blir nästa besök till våren med en nyinköpt husvagn, vore ju perfekt att åka på en liten premiärtur dit! Hundarna älskar ju havet och lite havsluft måste man ju bara få andas ibland, annars blir man lite tokig :) Dagarna innan Kiviksresan var vi på Mantorp på finalen av Radical och Mattias lillebror Markus blev trea båda racen och totalt slutade han som trea den här säsongen, sååå bra trots allt strul med bilen och annat som ställt till det en del tävlingar. Nu är det bara att ladda inför nästa år med förhoppningsvis fler sponsorer!
Idag var vi på barndop i Eksjö, Mattias kusinbarn Charlie döptes, han var så duktig under cermonin och festen var underbart lyckad. I veckan händer det inte jättemycket, ska mest vara hemma och njuta med Leia o Lady och ut i skogen någon timme per dag, blir nog en skön vecka!

Underbart god fiskbuffé på Buhres i Kivik, detta är bara
en liten del av det som erbjöds!

Invigning av Äpplemarknaden

De täcker av årets tavla, gjord av bara äpplen!!

Visst är det väl helt fantastiskt? Ser ni alla 7 hästarna?

3 kommentarer:

Anki J. sa...

Åh, beundrar årets äppeltavla! Fast vi igentligen inte har så lång till Kivik från mitt så har jag aldrig varit där på äppeldagarna. Synd att man aldrig tar sig i kragen och gör sådant.
I morgon fm (eller senare i dag blir det ;)) så ska jag på möte med arbetsgivare och facket. Nu blir jag förmodligen uppsagd efter som jag inte kan återgå till mitt gamla arbete o jag inte kan bli erbjuden något annat. Det känns för har endå varit anställd i kommunen sedan -83 el -84.
Ha en bra vecka!
Kram

Unknown sa...

Vilka härliga bilder och äppeltavlan var ju helt fantastisk!

Kikki sa...

Häftig tavla :)
Så söta dem är när de ligger ihopa så i bädd och soffa, det gör aldrig mina!