tisdag 21 april 2009

Vår lilla duktiga tjej :-)


Ända sen Leia var åtta veckor gammal har vi tränat henne att gå fint i koppel och det har väl gått bra förutom att hon har en förmåga att dra emellanåt. När man då säger "lugn" så går hon fint och lugnt vid sidan en stund men börjar sedan dra igen. Egentligen har detta inte varit något stort problem men man har känt sig lite tjatig då man säger "lugn" en del gånger under promenaden. Igår tittade jag på "hundcoachen" på tv4plus och där var det en hund som hade väldiga problem att gå i koppel, hunden släpade praktiskt taget fram sin matte, tusen gånger värre än Leia men ändå, vissa likheter fanns ju och jag har alltid haft målet att hon ska kunna gå fint vid sidan. Hundcoachen tränade några övningar med hunden och sen gick den fint, lätt som en plätt verkade det som... Idag när jag vaknade på eftermiddagen efter att ha jobbat natt var jag ivrig att tillämpa övningarna på Leia och tänkte att det går väl knappast så lätt som han visade men tji fick jag. Jag gjorde övningen tre gånger och sen gick hon jättefint vid sidan. Gick några kilometer och hon drog inte en enda gång!!! Så fort jag stannade så stannade hon och tittade på mig och sen kikade hon på mig under promenaden och det gör hon inte så ofta annars. Vilken lättnad och vad härligt att man med bra verktyg och riktiga proffsråd kan få bot på ett sånt problem så lätt. Och tänka sig, jag hade inte en enda godisbit i handen under hela promenaden. Gos och kel är viktigare blöning säger hundcoachen och det köper jag direkt! Berättade för Frida vad jag tränat med Leia och hon sa att jag är välkommen att ta itu med hennes Enzo och lära honom :-)

6 kommentarer:

Josefin sa...

Du får gärna lära mig när ni hälsar på imorgon! ;)

Kikki sa...

Berätta gärna vad du gjorde, vi som missade programmet! Är lite nyfiken!

Kikki sa...

Berätta gärna vad du gjorde, vi som missade programmet! Är lite nyfiken!

Kikki sa...

Berätta gärna vad du gjorde, vi som missade programmet! Är lite nyfiken!

Frida sa...

Ja lätt att du ska få hjälpa mig med Enzo. Han drar och drar och de är för att han älskar komma ut på promenader. Men han slutar inte dra efter 1h heller.. har försökt ha godis o köttbullar med mig men inte en tillstymmelse till att kolla på mig :) hahaha men har man han lös så har han ögonkontakt.
Boka in en dag då du kan leka med hundarna med :)
KRAM KRAM gumman

Anki J. sa...

Hm, det programmet måste jag oxå se för att få någon ordning på mina hundras koppelpromenader (L)
Kram