fredag 12 december 2008

Hur goda som helst

Hittade detta recept i en av tidningarna om julen jag köpte för ett par veckor sedan. Provbakade dem någon dag efter, sååå goda! Bild från elle mat & vin.

Saffransmuffins med vit choklad (ca 16-20 st)
50g margarin eller smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ g saffran
1 dl mjölk
50 g riven vit choklad + 50 g riven vit choklad till garnering
Gör så här: Smält matfett och låt det svalna. Vispa äggen och sockret tills smeten blir porös. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör sedan ner dem i äggsmeten. Tillsätt det smälta smöret och mjölken, blanda till en jämn smet och rör till sist ner den rivna chokladen och rör om. Fyll muffinsformarna till 2/3. Grädda i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter på 225 grader. Garnera med den rivna vita chokladen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, så smaskiga de ser ut! Hade tänkt baka Lussebullar i morgon (eller i dag, lördag)men kom hem utan saffran. Så typiskt och endå hade jag skrivet det på inköps listan men vad hjälpte det när den låg kvar hemma på köksbordet!!!

Allt ser ut som om Leia ska bli storasyster efter jul.;)
Kram

Anonym sa...

ÅH de muffins receptet MÅSTE jag testa! Lät kanon gott!!!
Hoppas helgen blir bra;) snön har ju kommit så nu får man passa på att göra snö änglar och busa :) hahaha kanske inte jag men Enzo får jag släppa ut så han får leka av sig, Kan tänka mig att Leija också gillar snön :)

Kramizar