torsdag 15 december 2011

Att släppa taget om det



Vi har en IVF-paus som är tänkt att vara fram till sommaren. Den stora utmaningen fram tills dess blir att försöka fokusera på annat än barnlängtan. Att tänka att man inte ska tänka på barnlängtan är ungefär lika lätt som att tänka att man inte ska tänka på rosa elefanter. Vad tänker man på då? Jo, just rosa elefanter eller i vårt fall barnlängtan. Det finns också välmenande människor i vår omgivning som ger tips och råd som är de klassiska "slappna av", "släpp det", "tänk på något annat ett tag", "kanske blir du gravid nu när ni tar en paus, det är ju så många som blir.....". Jättefina råd och naturligtvis bara välmenande. Problemet är bara att mina äggstockar har inte fungerat normalt sen jag var i tonåren, alltså långt innan vi ens tänkte på barn. Visst, jag har egen ägglossning någon gång/år så rent teoretiskt sett så finns det en liten möjlighet att bli gravid på naturlig väg för oss. Efter äggutplocket i våras fick jag också ägglossning, kanske startade alla hormonbehandlingar igång något där en cykel i alla fall. Tänk om det nu skulle bli så att vi blir gravida på naturlig väg? Då får många sina fördomar bekräftade, att det bara var att "slappna av" för oss som behövdes och så vips. Inte kommer det att pratas om att det var IVF-försöken som satte igång ägglossningen. Men den här biten får man väl egentligen bara skratta åt. Hur än vårt barn blir till så kommer det verkligen bli ett mirakel som vi kämpat länge för och som vi aldrig kommer ta för givet!

Kanske blir känslorna och tankarna extra starka så här inför jul. Det blir inte samma sak längre när man år efter år inte får skriva det tredje namnet på julkorten och när man ännu en jul får fira utan en bebis i famnen.

Vår tid kommer och man får vara ledsen tycka att livet är orättvist, det sa mina kloka föräldrar som var här igår på kvällsmat.

Idag premiärtränade jag på friskoteket i Töllstorp, kanonbra var det! Har ju bara gått på spinning och pilates innan men det är ju toppen att kunna använda styrketräningsmaskinerna, löpbanden med mera. Ikväll har vi julbord med jobbet så träningen och maten går väl på ett ut ;-)

4 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Det som hjälper mig när jag vill tänka på annat och släppa jobbiga tankar är att: baka, laga mat, pyssla och ibland att läsa. Då tänker jag inte alls. Visst det är bara korta stunder, men de stunderna kanske gör att du orkar med de tillfällen då du inte kan låta bli att tänka på er barnlöshet! Jag håller med din föräldrar fullt ut, äldre är klokare vettu ;)KRAAAAM <3<3<3

ickan sa...

Know the feeling =) kram

kajsa. sa...

.. Och medans ni har IVF-paus [vilket jag tycker att ni gör rätt i] så fortsätter jag att tänka på er, och håller lite sådär i smyg mina tummar för att ni blir gravida "på normalt sätt".. Hoppas du lyckas njuta av livet på ett annat sätt nu & kopplar bort det där andra.
kramar i massor!

Marie-Louise sa...

En dag vänder det för er oxå så ni får eran bebis, man brukar säga efter regn kommer solsken, er solsken kommer när ni minst anar :)