torsdag 30 juni 2011

1 månad kvar imorgon



Tills nästa försöka-få-barn-omgång drar igång. Denna gång blir det bara tabletter inför återinsättningen vilket känns otroligt bra och typ tusen gånger enklare än de andra procedurerna. Jag börjar med tabletter för att få mens ca 1 augusti och sen blir det andra tabletter för att få slemhinnan lagom tills det blir återinsättning i slutet av augusti. Vi har ju tre fina blastocyster i frysen som sitter på varsitt strå, antar att de tar upp en i taget och ser om de överlever. Att ingen av de tre skulle klara upptining vågar jag inte ens tänka på nu, så får det bara inte bli! Undrar hur de har det där i behållaren där det är nästan minus 200 grader, betydligt svalare än här men lite väl kallt kanske. På Carlanderskas hemsida står det så här om frysförvaring av blastocyster:

Vitrifiering
Långtidsodlade embryon frysförvaras genom en teknik som kallas vitrifiering. Det är en relativt ny metod som vi som första klinik i Sverige använder sedan 2005.
Vid vitrifiering förbereds blastocysten genom att man med hjälp av laser gör ett litet hål i äggskalet så att man lättare kan skydda cellerna vid den snabba nedfrysningen.
Blastocysten skyddas genom en process som kallas för "inglasning" (vitrifikation). Den inleds med att blastocysten läggs i en viskös lösning och placeras på en ögla av nylon, en så kallad cryo-loop som därefter förs direkt till flytande kväve. Det hela tar någon minut.

Vem har kommit på allt detta? Otroligt intressant och fascinerande är det!

För övrigt njuter jag som bara den av min semester. Igår jag en sväng i Hörle o Värnamo o hälsade på bland annat goa vännen A o hennes härliga barn, lämnade lite Tupperwareprylar och gick lite på stan, hittade bland annat en skön strandklänning. När jag kom hem åkte jag, mamma o syster med vovvarna till sjön och badade. Lady var i 1,5 timme och det var inte precis lätt att få hem henne när hon insåg att det var slut på badandet....

Idag gick jag upp vid 7, gick en promenad på en timme och städade sedan huset, skönt att ha det gjort innan helgen! Mattias brukar ju städa i vanliga fall men jag får väl offra mig nu när han är bortrest. Mitt på dagen idag var jag hos goa vännen J och fick supergod lunch :)

Ikväll kommer mina föräldrar o syster hit o äter lite mat.

Så här gott skulle man ju ha det fler veckor om året, fast då skulle man väl inte uppskatta det på samma sätt kanske? Nehepp, nu får det nog bli en yoghurt- och hallonsmoothie i skuggan!

Kramar till er :)

2 kommentarer:

Ann-marie sa...

Hejsan!
Jag Har följt din blogg en längre tid. Jag undrar ...har du varit hos någon kiroprakter för att se så att bäcknet sitter rätt, och att signalerna funkar 100% ifrån koterna. För jag har hört av andra som har haft svårt att få barn att sitter inte bäcknet rätt så blir det störningar som kan leda till missfall och det försvårar graviditet. Ann-Marie

maria sa...

Hej Ann-Marie!

Nej, jag har aldrig varit hos en kiropraktor. Vi har väl mer eller mindre utgått från att min pcos helt är anledningen till vår barnlöshet. Detta låter väldigt intressant, har du några länkar eller liknande? Vore roligt att läsa mera. Tack för din kommentar!
Mvh Maria :)