onsdag 30 mars 2011

Tisdagstema ljus





Ja, jag vet att det är onsdag men det fanns helt enkelt inte tid att blogga igår, hade nämligen en jättemysig kväll med tjejgänget från Åsenhöga (eller ja, nu bor vi på lite olika platser men vi gick i skola där när vi var yngre) hos mig :) Det känns som om tiden rusar fram just nu, på fredag är det redan första april och då undrar jag var mars tog vägen? Hmmm... Men det gör inte så mycket att det nu är vår, de ljusa kvällarna är här, fåglarna tömmer fågelbordet varje vecka och snödropparna har kommit upp på gräsmattan! Om 2 veckor är vi i fjällen, Vemdalen närmare bestämt, det ska bli så himla underbart, vi längtar massor dit nu! I helgen fick jag jobba extra mellan fredag och lördag och sen hade jag Tupperware på lördageftermiddagen hos två av Mattias kusiner. På kvällen var det kalas för min kära mor hos mina föräldrar. Vi var nästan 20 personer där, alla mina syskon var hemma och så var en del av släkten där både från Örebro och Herrljunga. På söndagen passade vi på att bjuda alla på fika hos oss och vi gjorde bland annat Leila Lindholms Amerikanska Cheesecake, kan ju inte göra annat än att dela med mig av receptet för den vara bara så god! Bäst blir den om man gör den dagen innan så den får gotta till sig lite i kylen.... Ikväll kommer mina föräldrar hit på kvällsmat. Jag, mamma o vovvarna ska ta en sväng till skogen innan maten tänkte vi. Sen jobbar jag två nätter och i helgen ska jag ta det lugnt, när jag går av jobbet på fredag har jag jobbat 7 nätter på 9 dygn, det är ingenting man gör ofta....! Som tur är så har det varit ganska lugnt de flesta nätterna.




New York Blueberry Cheesecake


1 kaka

300 gram digestivekex

150 gram smör

Cheesecakesmet

600 gram philadelphiaost

2 ½ dl kesella 10 %

1 dl strösocker

1 dl majsstärkelse (maizena)

2 tsk vaniljsocker

3 ekologiska ägg

1 dl vispgrädde

200 gram vit choklad

1 ½ dl färska eller frysta blåbär


1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör

3. Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter

4. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i ca 10 min och låt sedan svalna.

5. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.

6. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.

7. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.

8. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad och blanda ner chokladen i smeten.

9. Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.

10. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun så den inte blir för mörk.

11. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen ca 30 minuter.

Min kusin Martin sov över hos oss i helgen och var en utmärkt hundvakt, massa bus ordnade han :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denna goda kaka har jag med gjort!! Problemet är bara att den är lite väl dryg och finns i kylen alldeles för länge ;)
Min blev även lite torr.. Din med? Kanske min stod för länge eller för varmt i ugnen?
Ha de bra!
Kram Kristina

Josefin sa...

Visst hade vi en jättemysig kväll!! Var så roligt att träffas och skönt att få tankarna på något annat än värk och oro en stund. Måste prova att baka denna kaka nån gång, har tänkt göra det flera gånger men det har aldrig blivit av. Kanske blir när det är min tur att bjuda er? :)