onsdag 23 juni 2010

Rårörd raberbersaft- mmmmm!


Fick rabarber förra veckan av snälla grannen B som hade massor. Tänkte koka rabarbersaft på dem som jag brukar men fick tips av en jobbarkompis att göra rårörd saft istället och jag är glad att jag gjorde det, så mycket enklare och smidigare! Kan ju inte göra annat än att dela med mig av receptet till er :)

Rabarbersaft (ca 3 sirapsflaskor fulla)
1,5 kg rabarber
1 fin citron i skivor
1,6 l kokande vatten
1,2 kg socker(ca, se text nedan)
1 msk vinsyra
0,5 krm natriumbensoat (obs! Konserveringsmedel, kan uteslutas om du fryser saften vilket ju är bra!)

Skär rabarbern i småbitar. Skiva citronen. Lägg allt i en rymkig bunke eller hink. Slå på det kokande vattnet. Låt stå 2 dygn. Sila ifrån och tillsätt sockret.
Rör tills allt smält. Rör ut vinsyra och natriumbensoat i lite av saften och tillsätt under omrörning. Slå upp på rena flaskor. Förvara svalt.

Annars rullar livet på som vanligt i Hagshestra, njuter av sommaren och är lite extra ledig den här veckan vilket ju passar bra eftersom vi åker till Smögen på fredag :-D Jag och vovvarna har varit ute större delen av dagen, rensat ogräs och tränat agility på baksidan. Ikväll blir det grillat på altanen här hemma, äntligen är sommaren här!!

Inga kommentarer: