söndag 13 april 2008

Veckotema mat



Usch vad lat jag är ibland. Tisdagstema har nu blivit veckotema... jag får väl skylla på att jag grejat ute en hel del denna veckan. Tänk att även vi har ogräs i vår trädgård, attans! I fredags fick jag världens ryck och rensade en 8 meter lång rabatt på ena sidan av altanen som inte innehöll annat än ogräs. När ogräset var borta planterades 4 rosenbuskar och sedan lades täckbark runt dem. Snyggt blev det och lättskött blir det, förhoppningsvis hittar inte ogräset till den rabatten nästa vår. När man ordnat en av alla rabatter i trädgården blir man ju sugen på att ordna nästa. Men först ska vi kolla vad som kommer upp nu i sommar och vår så får vi se vad vi behåller.

Veckans (eller egentligen tisdagens) tema är mat. Jag är en person som älskar att laga mat, det är ren avkoppling för mig. Men det ska vara under rätta förhållanden; jag ska ha gott om tid och bra råvaror. När jag är trött efter jobbet och hemma sent har jag oftast ingen lust alls. En regel som alltid gäller när det handlar om matlagning är att det ska vara enkelt. På nätet finns ju en massa bra sidor med enkla recpt. En favorit är http://www.arla.se/ Oftast ger de tips på recept som inte har mer än 5-6 ingredienser och oftast har man allt hemma redan. Receptet ovan är en riktig favorit, därför kan jag ju inte göra annat än att dela med mig! För övrigt rullar livet på. Jag jobbar för mycket tycker jag, ofta väldigt trött så beslutet att börja jobba natt var inte så svårt. Det innebär en minskning med ca 10 timmar/vecka. Det blir nog bra, jag vet att det är både för- och nackdelar men det känns som om jag behöver göra något annat ett tag. Ha ett mer självständigt jobb där man inte styrs så mycket av andra utan får bestämma när och hur man gör saker och ting. Tjolahopp!


4 port

600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör-&rapsolja
3/4 tsk salt1 krm svartpeppar
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
1 dl torrt vitt vin
1 msk vetemjöl
2 msk konc kalvfond
1 msk fransk senap
1 dl riven Kvibille Präst

Gör så här:

Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör-&rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, lök, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja. Servera med kokt ris och grönsaker.


Inga kommentarer: