måndag 19 maj 2008

Helgmenyn


Har jobbat lördag kväll och söndag dag denna helgen men var ledig mitt på dagen på lördagen. Då var morbror E från Örebro samt mamma, pappa, syster och I på besök hos oss. Lagade ugnsbakad lax med nypotatis och romsås och till efterrätt blev det smak av jordgubbar. Kan ju bara inte hålla de här recepten för mig själv, är så underbart gott! Matens recept kommer från pappa och efterrätten från coop. Recepten är för 6-7 personer.

Hacka 2 rödlökar så smått du kan. Blanda i 4 msk stenbitsrom och 4 dl crème fraiche
Klart!
Tvätta av nypotatisen. Dela dem på mtten. Häll över flytande margarin eller olja. Strö över rikligt med flingsalt. In i ugnen 40 minuter i 200 grader.
Lägg laxfilébiten (1 kg) i en långpanna. Strö över flingsalt och svartpeppar. In i ugnen 20-25 minuter.
Baka en rulltårta med jordgubbssylt. Låt svalna. Rensa och skölj jordgubbarna, dela gubbarna på mitten.
Skär rulltårtan i skivor. Lägg i botten av ett fat. Häll över jordgubbar. Toppa med jordgubb- och lime-kesella och hackade pistagenötter. Om man inte vill ha allt i jordgubbssmak kan man ju välja vaniljkesella.

Myshörnan på vår altan med nya dynor från IKEA.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, nu blir jag ju hungrig så här på kvällen (natten)

Strejkar du föresten? Hoppas allt är bra med er och att ni myser mycket på er härliga veranda! :)

Ha det gott och sovgott! KRAMAR

Anonym sa...

Åh vad hungrig jag blev där :) Tror dock jag får vänta med att testa receptet, har för mig att jag inte bör äta rom... Får kolla det kanske... Verkligen kanonfin altan o myshöra ni har! Du har verkligen bra smak, och energi med tydligen :) En annan är så slööö hahaha Ha det bra! kram